1. Spännings- huvudvärk

Som namnet antyder hänger den här typen av huvudvärk ihop med anspänning. Det kan vara både fysisk och mental anspänning som är boven och gemensamt är att det sker under en längre tid.

Att exempelvis sitta vid ett skrivbord hela dagarna och knacka på en dator kan innebära att axlarna är något upphöjda under hela tiden man skriver. Det resulterar i ett lågbelastande men samtidigt långvarigt muskelarbete som på sikt kan leda till en inflammation eller ge spänningshuvudvärk.

Även gamnackeposition vid datorn (man skjuter fram huvudet istället för att luta kroppen framåt) verkar vara en investering i spänningshuvudvärk. Kroppshållning är även här A och O.

Sträck på dig när du sitter. Psykisk anspänning, det vill säga när kraven hopar sig och man inte har tillräckligt med tid för att ge ett exempel brukar även det resultera i att axlarna åker upp så att nacke och axlar överbelastas.

Att det gör ont i huvudet beror bland annat på att vissa ryggmuskler fäster i skallbenet. I Kina har man så kallad ”ansiktsmassage” för att koppla av under arbetet.

2. Ont i ländryggen

Det onda kan ha flera orsaksgrunder såsom överbelastning på grund av ensidiga rörelser, förslitningar eller skada. Även om det smärtar på samma plats hos flera personer kan orsaken och problemet vara av olika natur. Det här innebär att olika övningar gäller för olika problem.

Ländryggsvärk beror ofta på överbelastning eller skada. Bristande styrka och rörlighet av den djupliggande ryggmuskulaturen är inte alltför sällan en orsak som kan förebyggas med träning. Det kan ibland vara svårt som lekman att veta när man bör avlasta och när man bör belasta men en god regel är att inte göra övningar som smärtar.

En annan god regel för dig som har ont i ryggen är att alltid sträcka på dig när du går, sitter och står. Det finns en billig och bra stång som kan sättas i en dörröppning som man kan ”hänga ut” ryggen i vilket kan minska smärtan för vissa tillstånd.

Att runda ryggen kan kännas skönt om man är överbelastad men bör inte göras av dig som fallit, vridit eller skadat ryggen på annat sätt. 

3. Smärtor i muskler och rörelseorgan

Muskelbristningar av olika grad är bland de vanligaste orsakerna till att man får ont i sina muskler. Träningsvärk är den lindrigaste formen med små mikrobristningar som går över av sig själv efter ett par dagar.

Om det tar längre tid än så bör man se över sitt träningsupplägg för vanligtvis är belastningen då för stor. Det är med andra ord för tung träning helt enkelt.

Att man får rejäl träningsvärk när man går från inaktivitet till en ny träningsaktivitet är däremot nästan ofrånkomligt och inget att oroa sig för. Bristningar av lite mer smärtsam karaktär är de när man så att säga sträcker sig. Vid en kraftfull och snabb utsträckning av en muskel ska reflexer se till att muskeln börjar att dra ihop sig för att undvika översträckning.

Men ibland så räcker den kraften inte till och vi får helt enkelt en muskelbristning i muskeln eller i senan. Det kan gå så illa att senan lossnar från skelettet så att muskeln åker ihop som en gummisnodd. I ett akut skede ska man linda ganska hårt, kyla och inta högläge. När man sedan börjar att träna igen undviker man töjningsövningar.

Bäst att börja med är så kallad statisk träning vilket innebär att muskeln arbetar utan att dess längd förändras. Om du står med böjda ben utan att röra dig upp och ner är ett exempel på statisk träning för lårmusklerna för att ge ett exempel. När det kan göras utan smärta kan man gå över till muskelkontraktioner med längdförändring och allra sist gör man töjningsövningar. En av de vanligaste ställena att sträcka sig på är baksida av lår.

4. Ömmande axlar

Med åldern slits våra vävnader vilket när det gäller axlarna kan leda till att nerver kommer i kläm. Det ger en ilande smärta som känns annorlunda än vanlig muskelvärk.

Om du lyfter armen utåt uppåt och det smärtar när du kommit ut en bit, det gör ont när du ska raka dig under armarna eller du har svårt att lägga underarmen bakom ryggen kan det vara en inklämning. Om det är trångt i leden på grund av nedslitning kan man operera och öka utrymmet. Det är ett relativt enkelt ingrepp som man snabbt repar sig från.

Men inklämning kan även gå över av sig själv men det brukar ta något år. När det är akut och smärtar rejält är det vila som gäller och eventuellt antiinflammatorisk medicin. Därefter är töjningar med hjälp att rekommendera. Att stå i en dörröppning med armarna på en höjd som inte smärtar och luta sig framåt kan vara ett sätt.

5. Onda leder

Även ledvärk kan ha olika orsaker även om smärtan kan kännas lika. Ibland drabbas vi av inflammatoriska ledsjukdomar som är ärftliga och andra gånger får vi ont när vi är sjuka eller nedgångna. Inte minst så märker man att det blir stelare med åren och att resa sig ur soffan för att gå och hämta en kopp kaffe kan påminna om en dator som startar upp för att så småningom fungera.

Glukosamin som kan köpas på apoteket kan vara till hjälp för slitna leder men det är alltid bra att rådfråga din läkare först i händelse av att problemet är ett annat eller om du äter mediciner av något slag. Annars brukar allt som ökar blodcirkulationen ha en smärtlindrande påverkan.

Mjuka rullande rörelser för axlar och höfter i kombination med promenader eller att helt enkelt sträcka och böja på armar och ben dagligen är min rekommendation. För ålderskrämpor fungerar detta väl men inte för inflammationer då vila, medicinering och kostjustering kan behövas.

Läs mer på wellcareonline.se