FRÅGA Jag har sedan flera år tillbaka ett medlemskap i ett gym. Jag betalar genom autogiro en fast avgift varje månad. Vid årsskiftet valde jag att förlänga mitt medlemskap i 24 månader till samma pris som föregående år. Har ett skrivet papper (enkelt avtal) på detta.

Nu undrar jag:
1. Kan företaget under denna tid höja månadsavgiften?
2. Vad händer om företaget går i konkurs inom mina 24 månader? Måste jag då fortsätta betala kvarvarande månader till konkursförvaltaren utan att kunna utnyttja gymmet?

”Om sig och kring sig”


Birgitta  Intressant fråga. Träningsboomen i Sverige är en guldgruva för träningsinstitut och gym-företag. Och det ska gudarna veta att prislappen för ett månadskort skiljer sig åt rejält mellan olika företag.
Det finns gymföretag med en månadskostnad på cirka 100 kronor, med i princip fri tillgång till träningslokalen varje vardag. Och det finns företag med månadskostnader på väldigt många hundralappar.

Men konkurrensen hårdnar mellan de olika gymföretagen. Att jämföra priser kan betyda besparingar på flera tusenlappar om året. Förslagsvis läser du det finstilta i ditt avtal och kollar vilka prishöjningar gymbolaget tillåter sig att göra under avtalstiden. Det kan nämligen finnas höjningar som bolaget gett sig rätt till, som om momsen eller andra skatter höjs under avtalstiden.

Möjligen kan man fundera på om det är så klokt att binda sig för två hela år. Möjligen är det så att gymmet tjänar mer på det än kunden, som sannolikt inte använder sig av gymmet varje vecka varje månad under hela den här långa tiden.

Det enklaste sättet att skydda dig mot effekten av en konkurs är att omedelbart stoppa ditt autogiro. Det vore ju korkat att fortsätta slänga pengar in i ett konkursbo! De pengar du redan satt in kan du dock betrakta som förlorade bland oprioriterade fordringar. Den som betalat sitt årskort i förskott är med andra ord torsk.


PS. Alldeles nyligen avslutade jag själv mitt månadsvisa autogiro till ett gymföretag och fick till svar per mejl att jag enligt avtal hade en uppsägningstid på två månader och därmed ska betala avgiften i ytterligare två månader. Torsk jag med som inte läst det finstilta …


Tips: Det finns en ny servicefunktion som heter Hallå Konsument, en telefontjänst som startades i våras av Konsumentverket och andra myndigheter där man nu kan få svar på olika konsumentfrågor på vardagar mellan kl. 9 och 17. Numret är: 0771-525 525.