FRÅGA Sköter räkningarna åt min gamla mamma och pappa, enligt deras önskemål, men är inte formellt god man. Pappa struntar numera helt och hållet i ekonomin. Problemet nu är att både mamma och pappa tecknar avtal på stan: nytt elavtal, nytt mobilabonnemang.

Jag lyckades annullera två elavtal som de hade tecknat var för sig. Detta hände strax efter det att jag hjälpt dem byta till ett prisvärt elavtal. Häromdagen hittade jag en ny mobiltelefon med ett nytecknat abonnemang trots att pappa inte klarar av att sätta på den mobil han har. Dessutom hade jag precis dagarna innan ordnat ett billigt abonnemang på deras nya seniormobil som åtminstone mamma klarar att använda. Vad har jag för rättigheter när det gäller att ångra dessa ”tilltag” om jag inte är god man? Hur kan jag skydda mina föräldrar från dylika erbjudanden?                                         

Lena L

BIRGITTA Du bör omgående kontakta överförmyndaren i din kommun och be om råd i denna sorgliga situation. Kontakta även banken, fast självklart med tillstånd från dina föräldrar, och se om det går att begränsa kontouttagens storlek, om det nu är till någon hjälp med en sådan lösning. Vad som gör en störtförbannad är hur säljare iskallt beräknande prackar på helt uppenbart lätt förvirrade gamla människor produkter som de varken förstår sig på eller rimligtvis ens behöver. Ett svineri är vad det är! Det borde inte vara tillåtet att sälja varor och tjänster så lättvindigt till gamla människor och sedan komma undan genom att ångerperioden hinner gå. Värst är det om ett sådant kontrakt dessutom leder till att kravbrev börjar rinna in i brevlådan. Vilken gammal människa orkar med att protestera och få stopp på den hopplösa byråkratin när den väl börjat rulla på! Det är ren cynism hos säljare som inte skyr några medel att tjäna pengar på vem som helst. Knappast god affärssed.