Ålder: 55
Jobar med: Frilansjournalist, skriver medicin, hälsa, mat och resereportage
Aktuell med: Ny bok tillsammans med hjärnforskaren Martin Ingvar, Hjärnkoll på maten (N&K 2011) och Hjärnkoll på vikten som gått upp på tipplistorna igen (N&K 2010)
Bor: På Södermalm med man och barn
Tidigare yrkesliv: 22 år på DN som redaktör och reporter.

Läs mer om Lyckokryssningen, och boka här!

Varför funkar det inte med en kaffe och fralla på morgonen?
– Kaffe och fralla är frukosten från helvetet. Det vita brödet består av snabba kolhydrater som snabbt omvandlas till socker och får blodsockret att rusa i topp. Då släpps insulinet på och blodet dammsugs på sockermolekyler. Hjärnan skickar ut signaler om hotande energibrist och du går på jakt efter socker eller andra snabba kolhydrater igen. Så är cirkusen igång. Kaffet höjer stressnivån och det påverkar kroppens ämnesomsättning negativt.

Vad ska man börja dagen med i stället?
– Ägg och avokado till exempel, gärna med helkornsbröd. Ägg innehåller mättande protein, avokadon innehåller nyttigt fett som gör oss nöjda. Bröd med hela synliga korn innehåller lååååångsamma kolhydrater som inte triggar igång insulinsystemet. Kalkonbröst, tomater, fårost – det finns allt möjligt gott som också är nyttigt. Yoghurt med müsli och/eller bär är också bra.

Hur bryter man sitt sockerberoende?
– Enklaste sättet är att äta sig mätt på rätt sorts mat – framför allt på morgonen – och att börja motionera var eller varannan dag. Det är också smart att undvika situationer som brukar trigga sötsuget.

När och hur väcktes ditt matintresse?
– Mina föräldrar lagade väldigt god mat, både till vardags och fest. Enligt min barndomskompis Camilla brukade jag kliva upp på en pall vid spisen och laga mat till oss när vi gick i lågstadiet.

Hur ska man börja om man vill ändra sitt matbeteende?
– Ät rätt och ät dig mätt på morgonen. Sedan kan du ta ett steg i taget; sluta dricka läsk och öl se vad som händer, sluta med vitt bröd och sådant som börjar med p: pizza, pasta, potatis.

Är kaffe bra eller dåligt?
– Några koppar kaffe om dagen är uppiggande och höjer hjärnans prestationsförmåga för stunden. Det tycks kunna höja humöret, öka välbefinnandet och motverka depression. Kaffe kan minska risken för Alzheimers, hjärt-kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Men om du vill sova gott bör du inte dricka kaffe sent på eftermiddagen eller kvällen eftersom effekten byggs på under dagen och sitter i ganska länge. Om du tänker på vikten innehåller en latte väldigt mycket mjölk och det kan sammantaget bli en hel del kalorier. Dessutom är fikapausen ofta en förvändning att äta bullar och kakor, något som kan vara svårt att undvika när man blir bjuden.

Är fett bra eller dåligt?
– Fett har ofta en krämig konsistens som det finns särskilda sinnesceller för i munhålan. Vi blir nöjdare om vi äter fett och står oss längre på mat som innehåller fett. Omega 3 som finns i fisk och skaldjur är en livsviktig fettsyra som bland annat håller ytterhöljet runt kroppens celler smidigt. Det är till exempel bra för hjärnans nervceller och huden.

– Mättat fett finns i kött och smör och är varken så jättenyttigt eller jättefarligt som en del debattörer hävdar. Kött från djur som betat ute innehåller bättre fett än kött från djur som fått kraftfoder. Smör är bättre att steka i än oljor. Margarin är inget som människan behöver och om det står härdat fett eller transfett i innehållsförteckningen bör du inte äta det alls.

Förstora Gunilla Eldh har skrivit två böcker om kost tillsammans med hjärnforskaren Martin Ingvar. Nästa bok handlar om smärta och värk. Gunilla Eldh har skrivit två böcker om kost tillsammans med hjärnforskaren Martin Ingvar. Nästa bok handlar om smärta och värk.

Hur hanterar man sitt sociala liv när man vill bryta matvanor?
– Försök få med dig någon i familjen, eller någon arbetskamrat eller vän om du vill ställa om till en hälsosammare livsstil. Det underlättar. Före fikapauserna på jobbet kan du gardera dig med att äta lite nötter eller frukt. Då är det lättare att tacka nej till det där kexet med fyllning av socker och härdat fett.

– På restaurang kan du säga till när du beställer maten att du vill ha lite grönsaker eller sallad i stället för potatispurén. Men det är inte vad du äter någon enstaka gång som är viktigt för hälsan och vikten, det är det där som du äter varje dag.

Och när kvällssuget sätter in ska jag tänka...
– Vad åt jag egentligen till frukost, och hur har det påverkat vad jag har ätit resten av dagen? Eller missade jag motionen idag? Åt jag något till middag som skickade blodsockret i taket och som jag får betala för nu?
– Det är inte bra att vara hungrig när du ska somna. Gör en liten fullkornsmacka med stekt ägg, eller en med tomater och fårost, eller kanske en liten skål med yoghurt och müsli, eller en smoothie på yoghurt och bär.

Vad skriver du på för tillfället?
– Just nu skriver jag om Zanzibar för DN Söndag och för resemagasinet Vagabond. Samtidigt håller Martin och jag på med nästa bok i serien Hjärnkoll. Den ska handla om smärta och värk, något som flera hundra tusen svenskar lider av.

Vad läser du?
– Dagstidningar, fackpress, magasin och just nu åker jag tidsmaskin med Henrik Berggrens biografi över Olof Palme och dess för innan läste jag en riktigt bra deckare av Åsa Larsson, Svart stig.

Du driver också en vintagebutik på Söder i Stockholm. En gammal dröm?
– Nej, snarare en slump. Jag behövde ett frilanskontor när jag slutade på DN 2006 och det var en vintagebutik i den lokal som jag tog över. Då kom jag på att jag kunde ha en butik mot gatan och kontor där bakom och gå ut till kunderna när det plingade i dörren. Men det var så kul och mycket jobb med att ha affär så det tog överhanden de första åren. Nu tar Hjärnkoll-serien så mycket tid att jag kanske måste sälja affären.

Vilket årtionde gillar du bäst designmässigt?
– Jag är hopplöst förälskad i både jugend och gustavianskt men det går ju inte alls ihop. Jag gillar annat som inte går ihop också, till exempel Josef Francks textilmönster Brazil och tapeten Eldblomman. Dessutom gillar jag förstås skandinaviskt 50- och 60-tal som jag säljer i min butik; lätt, funktionellt och formsäkert. Och så min italienska guldpalm från 70-talet som får hela lägenheten att spraka av ljus!

Och matmässigt?
– Vällagad italiensk mat – så som man nästan bara får den i Italien. Japansk mat i Japan eller på restaurang Seikoen i Stockholm. Det gamla hederliga franska lantköket med ratatouille, rosmarindoftande lamm, bouillabaisse. Min mammas och pappas mat, som råbiff på knäckebröd, lax med hollandaisesås, hemlagad citronglass…

Fick du några matminnen med dig hem från Zanzibar?
– Jag fick följa med några fiskare ut och fånga bläckfisk. Fiskarna gömmer sig i hålor och man sticker ner en pinne där och retar dem så att de börjar klättra ut själva och sen är det bara att dra. Kocken på vårt hotell lagade en jättegod bläckfisksallad på dem.

Om du bara fick ta med dig en enda maträtt/ frukt till en öde ö?
– Jag älskar solmogna tomater, apelsiner och citroner – allt det som jag var allergisk mot som liten. Det tar jag igen nu!

Till sist: Vad ska du ha till middag i kväll?
– Osso Bucco med saffransdoftande risotto milanese som jag gör på råris. Supergott!

Förstora Kryssa med M-magasin 10-11 april 2011. Kryssa med M-magasin 10-11 april 2011.

Mer information och anmälan

Hur: Vi åker med Silja Galaxy till Åbo. Bussanslutning finns från ett flertal orter i landet.
När: Avgång söndagen den 10 april klockan 19.30 och hemkomst måndagen den 11 april klockan 18.15.
Var: Värtahamnen i Stockholm.
Prisexempel: 1 590 kr/person för del i dubbelhytt kategori B.

Mer information och onlinebokning.

I priset ingår:
• Samtliga föredrag enligt program, se m-magasin.se
• Hyttplats och båtresa i vald hyttkategori
• Ett smörgåsbord inklusive öl, vin och kaffe
• En bufféfrukost
• Kaffe och kaka i pauserna
Mer information och onlinebokning.
Telefon: 021-12 90 90
info@omniaresor.se