Den åldersgrupp som just nu är på väg in i pensionen är troligen den rikaste någonsin och spenderar gärna pengar. Ändå har få företag vågat nischa in sig på gruppen.

De är många och de är rika. När den så kallade rekordgenerationen, med bland annat 40-talisterna, tar klivet mot pensionsåldern så är det en köpstark grupp som drar sig tillbaka, långt från den vanliga bilden av äldre. Det börjar nu märkas på marknaden.
Håkan Vitestam startade 2002 Sveriges första reklambyrå med inriktning på åldrarna över 50 år och han har sett hur intresset för denna marknad ändrats.
- Det var ganska svalt, för att inte säga iskallt. Det var knappt vi fick komma upp och presentera oss när vi ringde. I dag har marknaden förändrats och mognat på ett helt annat sätt, berättar han för Sveriges Radio.
På andra håll i västvärlden har den nya generationen äldre redan förändrat handeln och reklamen. Jörgen Jedbratt, framtidsstrateg på tankesmedjan Kairors Future, tror den svenska handeln nu står inför samma utveckling.
– Vi börjar se ett ökat intresse men fortfarande är 95 procent av all marknadsbudget riktad mot 35-åringar och yngre. Men genomsnittsåldern för en Porscheägare är 52 år och för Harley Davidson-ägare 56 år. Kopplar man det till att år 2020 är det 40 procent som kommer att vara över 50 år kan man räkna själv och se att det här börjar bli viktigt. Källa: Sveriges Radio