M-magasin – Amelia Adamos succétidning

Den 28 mars 2006 lanserade Bonnier Tidskrifter och Amelia Adamo M-magasin som vänder sig till Mappies – ”Mogna Attraktiva Pionjärer”.

De har fyllt 50 och befinner sig i en ny och spännande livsfas. Den som också kan kallas belöningstiden. Den här gruppen uppför sig inte alls som sina föräldrar, snarare som sina barn. Men till skillnad från barnen har de väldigt mycket pengar och tid för konsumtion, förkovran och njutning. Tidningen M vill erbjuda livskunskap, koll på läget, service och njutningar helt riktade till målgruppen. M-magasin vill hjälpa kvinnor att svara på frågan ”Vad ska jag nu göra med resten av mitt liv?”.

M-magasin har en upplaga på 79 600 ex. Varje nummer läses av 153 000 personer.

Källor: TS, Tidningsstatistik AB, och Orvesto Konsument 2016: Helår.

Varför en tidning för Mappies?

Mappies är en stor och växande grupp. De har en stor del av förmögenheten och köpkraften och har ständigt påverkat sin omgivning. Det har fram till nu inte funnits någon tidning som uttalat vänt sig till den här gruppen, och M-magasin fyller det tomrummet.

Tidningen kommer ut med 17 nummer per år, är limbunden, har glossigt papper och hög omslagskvalité. 1 krona per sålt exemplar går till UNICEF och Världens barn.

Så lanserades M

Under åren 2006–2008 gjordes flera uppmärksammade reklamkampanjer för M-magasin, här är några exempel:

2006

”Allt annat än slätstruken” var devisen i M-magasins stora reklamkampanj som prydde busskurer och skyltar runt om i Sverige under en vecka i november 2006.

På bilderna såg vi chefredaktör Amelia Adamo, AD Marianne Brandt, 57, redaktionsassistent Katarina Ewetz, 61, och annonsförmedlare Elsbritt Forsström, 61. De var alla avklädda in på underkläderna. Är de retuscherade? Nej, men sminkade och ömsint plåtade av fotograf Carl Johan Rönn.

2007

2007 års M-kampanj syftade till att ändra människors attityd till ”Bäst-före-datum”. Vi fokuserar istället på ”Bäst-efter”.

Vi visade starka snygga kvinnor – Arja Saijonmaa, Margareta van den Bosch, Marie Ledin tillsammans med vår egen Adamo.

De fick representera 50+gruppens dynamiska och starka personligheter. Människor som är lite mer shoppingsugna, mer ressugna, mer äventyrliga och har mer pengar att röra sig med. ”Bäst efter” helt enkelt!

2008

2008 års M-kampanj var en nätkampanj som exponerades på bland annat di.se, resume.se och dagensmedia.se.

Den visade kända mediepersonligheter som alla skulle fylla 50 år de närmsta 3–7 åren – Maria Abrahamsson, Liza Marklund, Martina Bonnier, Yvonne Ryding, Mia Thörnblom & Mark Lewengood.

Genom dem ville vi visa vilka som inom en snar framtid är 50. Personer som redan nu är starka personligheter med tydliga åsikter. Om några år kommer de vara ännu mer tongivande. ”Är du beredd?”