M-magasin - Möjligheternas tidning

M-magasin är tidningen för den nya tidens 50-plussare, de som är lite mer vågade, har lite mer pengar, är mycket hälsointresserade och helst inte vill sluta jobba helt.

Vår vision är att få mappies-generationens medlemmar att känna sig unga och attraktiva, uppfattas som mogna och erfarna och mötas med uppskattning. Våra läsare ska bli upplysta, upplyfta, uppdaterade, engagerade, roade och synliga.

Tidningens mission är att vara mappiesarnas batteriladdare: Vi vill uppmuntra mappies roll som pådrivare i samhället och privatlivet och erbjuder dem en plats som fokuserar på deras unika livsfasfrågor. M är en plats där livslusten är stark, engagemanget är stort och där det finns fördjupningsglädje.

Namnet M står för Mappies och Möjligheter!

Lanseringsdag………………………………..……….28 mars 2006
Antal utgåvor…………………………………………..15 ggr/år
Upplaga (TS Helår 2009)………………...…..….......90 600 ex
Orvesto antal läsare (Helår 2009)………...……… 129 000/år
Besökare webben (unika)……………....................15 000/vecka
Pris……………………………………..…………………..52 kr
Målgrupp………………………………………….….........50+ kvinnor

M-magasin är en titel från amelia publishing group, som ingår i Bonnier Tidskrifter. Chefredaktör och ansvarig utgivare: Amelia Adamo

Mappies = Mogna Attraktiva Pionjärer

Vi beskriver vår målgrupp som Mappies. De var de första tonåringarna, de första hippiesarna och yuppiesarna, de första nya riktigt jobbande föräldrarna (miljonprogram, dagis, radhus) när hemmafrun försvann, och hu är det dags att forma nästa livsfas, 50-plus. De går efter mottot ”Håll drömmen vid liv” och självklart ska de också ha en egen tidning.

Idag finns 1.8 miljoner 50-plussare i Sverige och antalet växer med 117.000 per år, varav 58.000 är kvinnor. De står för 80 procent av förmögenheten i Sverige och 70 procent av köpkraften. De står för 50 procent av alla bilinköp och 80 procent av högprisbilar, 50 procent av ansiktscremer, 50 procent av mineralvatten, 50 procent av matoljor och 40 procent av mejeriprodukter.