Nu har M-magasins läsare sagt sitt. Årets Mappie 2018 heter Sara Danius. Hennes 2018 blev ett krisår, men också ett revansch-år. När dammet hade lagt sig efter århundradets kulturskandal var det hon som kunde stå med huvudet högt. Och folket var på hennes sida.

Här är ett porträtt av henne skrivet av författaren och regissören Martina Montelius. Bilden av Sara är fotad av Camilla Svensk.

”Sara Danius är en människa som får marken att skälva under sin samtids Eccoklädda herrfötter. Och hennes 2018 blev ett sådant år. Jag lyssnar på hennes sommarprogram igen. Med lugnt och sakligt tonfall beskriver hon i direktsändning hur människor som varit hennes vänliga kolleger, utan förvarning, men uppenbarligen efter noggrann planering, tvingar bort henne från positionen som Svenska Akademiens ständiga sekreterare, i kölvattnet av publiciteten kring den så kallade Kulturprofilen.

Årets Mappie 2018: Sara Danius
M-magasins motivering:

Hennes namn betyder ”furstinna” eller ”prinsessa”. Vi tänker snarare på en rak rygg och värdig hållning både till det yttre och inre. Beläst, begåvad. Viljestark, stridbar.

Marken gungade, kamerorna blixtrade när krisen briserade mitt i den anrika kulturinstitutionen.

Om hon darrade på manschetten vet vi inte. Den knutna blusen låg slät mot bröstet, och i fickan möjligen en knuten näve. Vi var många som knöt med henne!

Men sedan händer något som ingen hade kunnat förutse i vår tid: folk går man ur huse. Inte för en popstjärna. Inte för en ståuppkomiker. Utan för en professor i estetik och litteraturvetenskap. Torsdagen den 19 april 2018 är hela Stortorget i Gamla stan fullt av människor, kvinnor och män, alla iförda knyt-
blusar – Danius signaturplagg. De kvarvarande ledamöterna i Akademien tvingas flytta sin sammankomst från Börshuset till annan, hemlig adress. Politiker, skådespelare, författare och mest av allt: helt vanliga människor som du och jag har samlats där på torget, inte bara för att visa solidaritet med Sara Danius, utan för att manifestera sin protest mot ett orättfärdigt system.

Hollywood hade inte kunnat skapa en bättre historia om Davids kamp mot Goliat i högintellektuell miljö.

En annan sak som skiljer Sara Danius från den traditionella bilden av Svenska Akademien är också det jag uppskattar mest hos henne: hon har humor. Hennes alter ego, det skånska rivjärnet Gittan P Jönsson, har funnits med länge, bland annat som en roll Danius ikläder sig när hon vill komma ur kniviga situationer. Det är bara att plocka fram de bryska formuleringarna på grov malmöitiska, så brukar de flesta lägga ned vapnen, har Sara nöjt konstaterat. Men det finns mer.
I sommarprogrammet citerar Danius
George Orwell – det klassiska citatet ‘Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra’ kommer ju från Orwells roman Djurfarmen.
I programmet kallar Danius boken för Grisfarmen, och jag är beredd att ta gift på att det inte är en oavsiktlig felsägning, även om jag aldrig kommer att kunna bevisa det. Jag är övertygad om att det är ett ytterst subtilt skämt på en viss Akademiledamots bekostnad. En ledamot som utkommit med en bok betitlad Den sista grisen. Say no more.
Och den makalösa klänning hon bar på Nobelfesten 2018 – också den var en lek, en blinkning till oss alla, vad vi än behagade tycka och tänka om dess bärinna. Fru Danius behärskar den ovärderliga konsten att inte ta sig själv på för stort allvar, ens om hon inväljs i den mest sakrosankta av kretsar.

Svenska Akademien har sedan den instiftades varit motsatsen till Gittan. En skara untouchables med oinskränkt makt på sitt område och en air av social överordning som i alla andra sammanhang skulle betraktas som antikverad på gränsen till löjeväckande. Som om 18 utvalda individer vore för stora snillen för att behöva bry sig om vanlig moral och respekt för sina medmänniskor. En brist på samtidsförankring som länge kastat en skugga över det utomordentligt viktiga arbete Akademien gör för svenska språket, för kulturlivet och för världslitteraturen. Egentligen är ju själva uppgiften motsatsen till sluten och hierarkisk: den att göra språkets nyanser och komplexa författarskap tillgängliga för alla.

Danius har själv i många sammanhang berättat att hon höll på att genomföra övergripande förändringar av Akademiens arbetssätt när hon avbröts mitt i steget av en massmedial katastrof. Nu blev det en helt annan sorts förändring som kom till stånd.

Under hela arbetet med denna text ser jag en bild framför mig, av en oljemålning som inte finns. Den föreställer Sara Danius till häst, iförd stålrustning i knytblusdesign, utsökta örhängen och blicken stadigt fäst i framtiden. Det är så jag tänker mig denna människa som jag inte känner: vacker och modig, allvarlig och rolig, mänsklig och hyperintelligent, integritetsstark och lyssnande. En renässansmänniska för den moderna tiden. Och när framtidens tänkare ser tillbaka på metoo-revolutionen och Svenska Akademiens kris kommer de att minnas Sara Danius som en av sin tids mest kraftfulla pionjärer. Inte för att hon vunnit en dominanstävling, utan för att hon använt sin makt på det rimliga sättet: inte som ett självändamål, utan som ett medel för att bidra till förbättring för flertalet.

Sara Danius kunde ha gjort det lätt för sig när hennes organisation var i fritt fall. Hon kunde ha rättat sig
i ledet, ställt sig på den sida som visade starkast muskler, och därmed blivit kvar vid de dignande långborden bland välmarinerade griskinder, ädla drycker och bugningar från alla håll. Hon kunde ha gått torrskodd genom hela mardrömmen, bara hon inte envisats med att bry sig om vad 18 kvinnor gav sig till att berätta för DN-journalisten
Matilda Gustavsson i november 2017: att de utsatts för sexuella övergrepp av en akademiledamots make.

SEMAG_martina

Författaren och regissören Martina Montelius skriver här ett porträtt av en kvinna som framtiden kommer att betrakta som en av sin tids mest kraftfulla pionjärer. Foto: Andreas Dienert. 

Ja, på kortast tänkbara sikt var det Sara Danius som fick böja sig för skamlöst flexande överhet, men ur evighetens perspektiv är hon den intellektuella världens Aretha Franklin. En okrossbar stjärna, en briljant särling och en förebild för tusentals snabbtänkta tukanfåglar i en miljonhövdad pingvinflock. Från marken hör vi pingvinerna snattra om sig och sitt. Men ur fågelperspektiv är de färgsprakande tukanerna allt vi ser.”

Här kan du läsa om de övriga vinnarna!