Atlet efter 60

Wanja Sjödin är 72 år och tar lika många kilo i bänkpress. ”Det är aldrig för sent att börja, men det är alltid för tidigt att sluta”, säger hon. Träna hårt alltså. 

– Jag blir så pigg av att träna. Ju hårdare jag kör, desto piggare blir jag. Och mitt immunförsvar har blivit mycket bättre, säger Wanja Sjödin.
Hon styrketränar fem dagar i veckan och springer en dag. Det har hon gjort sedan hon passerade 60-årsstrecket. Och även om hon nu också kan stoltsera med en ytterst vältränad kropp så är det den goda hälsan som är drivkraften. Och hon har nytta av sin styrka även utanför gymmet. När sommarstället från 1901 skulle skrapas rent från färg och målas om, var det Wanja som kavlade upp ärmarna.
– Jag känner mig riktigt stolt när jag tittar på huset. Jag kan inte förstå hur det är möjligt att jag hängde där i taknocken och målade, säger hon.
Men för Wanja verkar det mesta vara möjligt. Hon räds inte nya utmaningar. Ett annat nytt intresse är fotoredigering.
– Folk verkar inte tro att jag gör något annat än tränar. Men dygnet har ju 24 timmar – om jag tränar två timmar hinner jag ju med mycket annat också, påpekar hon.

Men styrketräning är ändå det intresse som ligger henne varmast om hjärtat och hon tror att det så kommer att förbli.
– Jag ser inget slut på det, säger Wanja, som genom sin träning även inspirerat många andra att börja träna.

Hon är exemplet som visar på att även de som inte tränat som unga kan bygga upp en vältränad kropp. Hennes eget idrottsintresse kom först i vuxen ålder.
– Jag var en riktig soffliggare när jag var ung. Den enda idrott jag gillade var att titta på ishockey.

Men det stillasittande arbetet på bank fick henne att vilja börja röra på sig.
– Jag ville inte få en bred rumpa så jag började följa med min man ut och springa.

Och därmed tog löparintresset fart ordentligt. När Wanja var i 50-årsåldern sprang hon sitt första maraton. Men sedan hon fyllt 60 har det inte blivit några fler maraton. Men springer gör hon ändå året runt.

Att hon hittade sitt intresse i styrketräning var tur i oturen. En spricka i en ledkula i foten gjorde att hon inte kunde springa, knappt gå. Men Wanja ville inte sluta träna flitigt för det. Så då blev det till att gå tvärs över gatan till det närliggande gymmet. Och där är hon fast sedan sju år tillbaka.

– Det var då jag kom på att det var min grej, säger hon.

Sedan Wanjas träning tog fart på allvar, känner folk igen henne i hemstaden Gävle. Själv förstår hon inte varför det har blivit en sådan uppståndelse kring hennes styrketräning.

– Men det har väl med åldern att göra. Skulle jag vara 40, skulle ingen bry sig. Folk tror inte att man kan börja träna när man är äldre, men man kan träna hur gammal man än är. l

Ska jag också träna två timmar om dan?

Yvonne Lin, M:s egen träningsexpert svarar:

– Träna mer är inte alltid bättre. Träna smart i stället så kan du lägga överbliven tid på annat trevligt – det är mitt råd. Två timmar i veckan räcker för att få resultat.

NUVARANDE Atlet efter 60
NÄSTA Smärtguiden: Huvudvärk