Det här hjälper mot artros

Aj, aj, artros! Var fjärde person över 55 drabbas. Men det behöver inte innebära att livet krymper eller att du måste ha ont. Rätt träning kan göra att du slipper smärtan. Här visar vi de bästa övningarna mot stela och ömmande leder.  

Har du värk i lederna? Känner du dig stel? Kanske har du artros – en sjukdom som sitter i någon av kroppens leder. Var fjärde mappie drabbas, vanligast är i knän, höfter och fingrar. Nästan dubbelt så många kvinnor som män får sjukdomen som till viss del är ärftlig. 

Den som tidigare skadat sina knän löper också ökad risk att drabbas av artros i knäleden. Har du ett yrke där lederna belastas mycket är du också i riskzonen. Övervikt är en annan faktor. Redan åtta överflödskilon ökar risken.

Anna Wänerhag, legitimerad sjukgymnast och certifierad sportfysioterapeut med examen i ortopedisk medicin, vet att det finns mycket man kan göra själv för att minska smärta och obehag. Allra viktigast är att träna. 

– Många tror tyvärr att artros är en förslitningsskada och att det bästa därför är att sitta still. Men det är en missuppfattning. Artros är en sjukdom i brosket. Man kan förklara det som att brosket är uppbyggt likt armeringsjärn i ett rutnät. Mellan rutorna finns ett protein vars funktion är att tillföra vätska för att brosket ska vara elastiskt. Vid artros förstörs detta protein och många känner smärta när brosket inte är tillräckligt mjukt, säger Anna Wänerhag.

Så bäst är att i lagom dos belasta brosket genom träning. En erfaren sjukgymnast kan ofta snabbt ställa diagnosen och göra ett träningsprogram. 

– Tyvärr upptäcks artrosen oftast när man redan har haft ont ett bra tag. Den syns nämligen inte alltid på slätröntgen i början av sjukdomen och många går med smärta i flera år innan de får rätt diagnos. Men det pågår forskning för att ta fram en ny röntgenteknik som tidigare kan upptäcka sjukdomen.

Träning är tyvärr ingen quick fix mot artros. Till en början kan fysisk aktivitet göra att smärtan förvärras. Det är lätt att ge upp innan det blir bättre. 

– Smärtan efter övningarna ska ha gått tillbaka till utgångsläget inom ett dygn. Känns det outhärdligt är det bra att ta det lite lugnare och kontakta en sjukgymnast, säger Anna Wänerhag.

Det är också vanligt att personer som tränar har svårt att ta till sig övningarna. De tränar ju redan så mycket!  Men övningarna är speciellt framtagna för att få bukt med artrosproblemen.

Genom åren har Anna kunnat konstatera att många av hennes patienter inte bara blivit av med smärtan utan på köpet också gått ned i vikt. Något som i sin tur också minskar besvären. 

Det första hon rekommenderar är skor med sviktande sula samt specialanpassade inlägg i skorna för att undvika ytterligare belastning på lederna. 


Smarta övningar mot artros i knä och höft – hämta och skriv ut!

(Ur M-magasin nr 12/2014)