Efterlysning: Par som behöver en hälsokick!

I tre år har M:s hälsocoacher peppat nio läsare till ett lättare, gladare liv. Nu söker vi två par! Ni får hjälp med träning, kost och motivation. Och på köpet får ni mer ork och energi.

2018_16_coach2

Deltagare i M:s hälsocoachning 2017 och 2018.

Så går det till

Med ett utprövat hälsoprogram för träning och kost får du verktyg att ge dig själv ett piggare och gladare liv. Läs mer längre ner på sidan där våra coacher Cathrine Schück och Eva Berggren förklarar upplägget.
M:s redaktion väljer kandidater.

Nya matvanor!
Ni får hjälp att balansera kroppens hunger och känslornas sug. Ni får hjälp att förändra det som hittills hindrat er från att nå en hälsosam vikt. Vi frossar i grönsaker. Undviker ris, pasta, bröd, potatis och naturligtvis socker… samt mejeriprodukter. Ni blir friskare, piggare och gladare! Ännu har ingen klagat på att de varit hungriga en enda gång…

Kom igång med träningen
Ni får individuella träningsupplägg utifrån era personliga förutsättningar. Vi arbetar med vardagsmotion som promenader, simning, löpning för att förbättra konditionen och ni får indivduella träningsprogram för att bygga upp styrkan och rörligheten på gym eller i hemmagym.
Vi står redo att coacha, heja på, peppa och berömma! Tag chansen nu!

Har ”det goda livet” satt sig runt midjan och höfterna? Är flåset en blek skugga av vad det varit? Har sugen tappats och kanske lusten också?

Ni kan vara gifta, partners, sambos – det viktigaste är att ni är ett par som delar kylskåp och vardag.

Skriv till oss och berätta om vad ni vill förändra, och vad ni tror att det kommer att betyda för er relation.

• Vilka är era utmaningar för att må bättre?
• Alltför många extra kilon?
• Behöver ni få bättre rörlighet och bli starkare?
• Eller få mer ork?

Bifoga gärna bilder på er båda i mejlet.
Glöm inte att berätta var ni bor, och ange ett telefonnummer.

Mejla er ansökan till: webredaktion@m-magasin.se
skriv ”Hälsoresan” på ämnesraden.

Eller skicka ett brev till:
M-magasin
105 44 Stockholm
Märk kuvertet VIKT!

Vi behöver ha er anmälan senast den 20 november.

GDPR-information: De inskickade uppgifterna sparar så länge vi behöver dem för att kunna kontakta kandidater. De lämnas också vidare till våra coacher för att också de ska kunna ta kontakt.
De utvalda deltagarnas uppgifter sparas för att vi ska kunna göra uppföljningar längre fram.
Mer information om hur vi använder personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida bonniermag.se/dataskyddspolicy

Cathrine Schück har egen mottagning för kost och hälsa och är grundare till metoden 8/800. Eva Berggren är gymnastikdirektör och personlig tränare, särskilt för kvinnor 50+. Foto Peter Knutson.

VI SOM COACHAR ER!

Cathrine Schück
hjälper er
med kosten

Varför kan det vara en styrka att gå in i det här som ett par?
– Min erfarenhet från att coacha par är att det är roligt att ha ett projekt tillsammans, kunna laga mat, äta och träna tillsammans och få ett gemensamt fokus på träning och på att få hälsan tillbaka.

Vad kan hända med relationen under den här tiden?
– Mycket roliga saker händer! Många ser på sin partner med delvis nya och pigga ögon, det börjar glittra i ögonen och det är inte ovanligt att det börjar bli roligt att göra allt möjligt ihop igen…

Varför är det viktigt att paret vi söker delar kylskåp?
– Det är viktigt att tillsammans fylla kylskåpet med nyttig mat och hindras från att ”trilla dit”.

Vad kommer deltagarna känna efter ett halvår med ny kost?
– Förutom rejält minskad vikt ser jag alltid bättre värden på blodtryck, blodsocker och kolesterol. Det kan också leda till mindre eller ingen smärta i leder och massor av ny energi.

Får alla samma kostråd?
– Från början ja, men kostråden kommer att förändras över tid.

Behöver man förbereda sig på något sätt?
– Självklart ska både du och din partner vara beredda på att det kommer att bli förändringar och vilja välkomna livsstilsförändringar.

Eva Berggren
skapar ett träningsprogram
för er

Kommer övningarna att anpassas efter var och en?
– Ja, och alla blir personligt coachade. Vardagsmotionen anpassas efter var och en, och styrke- och rörlighetsträning anpassas efter individuell förmåga.

Måste man träna tillsammans?
– Nej men man kan ju inspirera och peppa varandra, ”häng med mig ut och gå, det är så tråkigt att gå själv”. Eller ”nu behöver jag egen tid, jag tar en cykeltur på egen hand”.

Hur mycket tid behövs?
– För en powerwalk eller promenad, minst 30 min/dag. Styrke-, rörelse- och balansträning 3 ggr/vecka, minst 30 min/tillfälle.

Måste båda stå på ungefär samma fysiska nivå?
– Nej men det är nog en fördel om man är på någotsånär liknande nivå för att kunna träna tillsammans.

Vad kommer de att känna efter halvåret med din träning?
– De kommer ett känna sig lättare, tightare, smalare (kläderna känns för stora!) och hudkontakten kanske blir härligare och roligare när man känner sig mer nöjd med sin kropp. De kommer också känna att de inte vill tillbaka till sina gamla liv!

Behöver man förbereda sig på något sätt?
– Båda måste vilja och vara lika motiverade. Ingen ska vara med för den andras skull – då går det åt pipsvängen. Båda måste vara medvetna om att det kommer att vara lätt i början, resultat märks redan efter en månad. Men sedan kan det komma en period där det inte händer lika mycket. Då måste man peppa och hjälpa varandra. De sista månaderna brukar det hända mer, då börjar man känna av segerns sötma. Och ingen har hittills ångrat att de varit med på den här sexmånaders-resan.
– Men ett är säkert: Den som vill och ger sig 17 på att lyckas, kommer att lyckas.

NUVARANDE Efterlysning: Par som behöver en hälsokick!
NÄSTA Kan jag ge mina föräldrar fonden och få mitt bostadsbidrag?