Ny blogg: Träningshjälpen. Var med från början!

Nu startar Träningshjälpen – en ny blogg här på M-magasin som vill uppmuntra dig som vill komma igång med träning och dig som behöver glada tillrop för att hitta motivationen. Allt för att din hälsa ska få en riktig vår-skjuts!

Hallå Maria Edholm Chami, känd från M:s kropp & själ-resor, vad ska du skriva om i Träningshjälpen? 

– Vikten av att hålla i gång, att motionera och träna för att må bra i kropp och själ. Om man inte tränar kan man lätt få för sig att alla andra springer på gym och är superduktiga men så är det inte alls. 

– Jag hoppas att Träningshjälpen kan fungera som ett forum för alla kvinnor i landet som har hittat bra träningsställer, bra ledare och bra pass som de kan dela med sig av. Många av de stora kedjorna vänder sig inte till oss. Man kanske inte klarar av de vanliga gruppassen längre, men heller inte är intresserad av att gå på seniorpassen. Jag hoppas på många kommentarer och tips i bloggen!

Vem riktar sig bloggen till?
– Alla som vill träna, oavsett nivå. Även de som  känner att de av olika skäl inte kan träna längre, kanske på grund av olika livshändelser eller smärtor.

Varför är det så svårt att komma igång med träning tror du?
– Latmasken i oss tar över. Och kanske man tror att det är så lätt för alla andra och mycket svårare för mig. Men träning är jobbigt för alla, och man måste öva sig i att tänka på den lustfyllda känsla som kommer efter ett träningspass.

Har du något kom-igång-knep när det är trögt?
– Man måste sluta ljuga för sig själv. Och tänka att just i dag är precis lika bra att sätta igång att träna som någon annan dag.

Hur är du som person?
– I grunden lat. Men också lite av en allt-eller-inget-person. Jag är också generös och inkännande – och drivs av en stor portion humor!

Är du en supertränad person?
– I perioder. Just nu rehabtränar jag eftersom jag har ont i ryggen. Min träning handlar mycket om att lära sig träna med den kropp man har. Jag vill inspeirera de som har en skada att kravla sig förbi sina ursäkter vilka de än är – och komma igång.

Vad gillar du bäst att träna?
– Längdskidåkning är den roligaste motionen jag vet. Och hårda kontditions– och styrkepass. Inte när jag håller på men efteråt. Jag är ute efter endorfinkicken som kommer av att använda kroppen till det som den kan.

Vad är det för kvinnor som du är personlig tränare för? Och hur går det till?
– Det är kvinnor 50+, den äldsta är 78. Det de har gemensamt är att de inte känner sig redo för att träna i en stor träningslokal tillsammans med andra. Eller så har de dålig erfarenhet av det. Det finns inte så mycket träning som 50-+kvinnor kan känna sig hemma i. Den träning de tidigare klarade av kanske inte passar längre.

Hur kommer man över träningströskeln?
– Ett tips är att byta om till träningskläder meddetsamma man kommer innanför dörren. 

Hur lång tid behövs det för att grunda en träningsvana?
– Forskning säger att det tar ett halvår. Men det är förstås väldigt indiviuellt. De kvinnor som jag är personlig tränare för brukar jag arbeta med i sex månader. På den tiden hinner det bli en enorm förändring, även om man bara tränar en timme i veckan. Fast då ska det vara en intensiv träning där man får jobba. Man måste också komma i håg att det är när det är svettigt och jobbigt som uppbyggnaden startar och resutlaten kommer.

Du kommer från Granfors i Västernorrland. Vad har du med dig därifrån?
– En grym vardagsmotion. Där cyklade man 3 km för en glass, eller en och en halv mil för att få träna fotboll. Och så var vi ute i skog och mark hela tiden utan att tänka på att det var motion.