God bättre vana!

För ett år sedan fick två M-läsare chansen att med handledning från Ylab förändra sin livsstil. I teamet kring de båda har funnits psykolog, dietist, träningsexpert, och sjukgymnast.
Här är två av de övningar som de har haft nytta av – Melonen och en smärtlindrande ryggövning.

Eva Svensson

”Den kinesiska övningen Melonen har blivit en fix idé hos mig. Den gör jag i tid och otid, både avkoppling och träning på en gång.”

Här kan du följa Evas blogg.

Melonen steg för steg

Du har en melon
Stå med händerna längst sidorna. För armarna uppåt utåt i en stor cirkel som slutar ovanför huvudet medan du andas in.

Du delar melonen
Böj på benen och för armarna nedåt framför dig medan du andas ut.

Du ger halva melonen till en vän
Vänd upp den ena handflatan och gör en diagonal lyftliknande rörelse uppåt utåt medan du andas in.

Du ger den andra halvan till en annan vän
Gör samma sak åt det andra hållet och andas ut.

Gunilla Ericsson

”I dag kan jag sätta mig ner i röran och göra avslappningsövningar och qigong – det har jag aldrig kunnat förut.”

Smärtlindrande ryggövning

Stå på alla fyra med armar och lår lodräta i förhållande till golvet. Undvik att ha för mycket vikt på armarna utan flytta snarare bak tyngdpunkten. Andas in och lyft knäna 2 cm ovanför golvet. Andas ut och sänk ned igen. Upprepa 12-15 gånger och var noga med att hålla ryggen helt naturlig utan att krumma eller svanka.

Vill du också förändra din livsstil, läs mer om träningsprogrammet som Gunilla och Eva använde sig av på
wellcareonline.se