Sex smarta sätt att undvika julmatsfällan!

Dignande julbord, glada fester, glöggmingel och släktmiddagar – julen är ett enda långt ätande. Skaffa en strategi! Sex enkla steg hjälper dig stå emot frestelserna.

1. Gör upp en plan. 

Bra för: Att vara väl förberedd är A och O för att stå emot frestelserna.

Gör så här: Sätt ett realistiskt mål. Handlar det om att du inte vill tappa greppet och överäta i jul? Eller vill du använda julledigheten till en nystart? Är det något du behöver förbereda? Exempelvis skaffa bra promenadskor eller halkskydd? Diskutera julens alkoholpolicy med din man? 

Kruxet: Att det kan verka töntigt att göra en sådan här planering… Vilket förmodligen innebär att du i grund och botten inte har några större julproblem. Eller att du inte är beredd att ta tag i dem just i år.  

2. Ät mer medvetet

Bra för: En övning i disciplin – och njutning – vid julens dignande matbord. 

Gör så här: Det bästa med den här metoden är att det inte finns några förbud, du kan äta allt. Men lite mindre! 
Ta mindre portioner och lämna alltid något på tallriken liksom i glasen.
• Ät bara sådant som du verkligen gillar. 
Njut av maten och tugga långsamt. 
Lägg ner kniv och gaffel mellan varje tugga. 
Drick ett glas vatten en halvtimme före måltiden. 
Kolla av medan du äter hur mätt du är och sluta äta strax innan du är helmätt. 
Tänk på att det kan ta tjugo minuter innan mättnadskänslan når hjärnan, så ät riktigt sakta. 
Och gör aldrig något annat samtidigt som du äter!

Kruxet: Du kan framstå som en person som sitter och petar i maten. Och som är färdig långt före alla andra. Så träna dig på att verkligen äta lååångsamt. Och gärna prata och skratta mycket vid matbordet.

3. Prova 5:2

Bra för: Att hindra magsäcken att tänjas ut alltför mycket. Och för att kroppen ska hinna köra igång viktiga reparationsprocesser och börja bränna fett.

Gör så här: Planera in två dagar (som inte ligger i följd) i julveckan, utan vare sig julbord eller middagsgäster. Lägg till några råvaror på inköpslistan inför julen, råvaror som du kan använda för att skapa måltider som ger högst 500 kalorier per dag. Till exempel misosoppa, kyckligfilé, goda teer och mineralvatten. När på dagen du äter dina 500 kalorier avgör du själv. Föredrar du att hoppa över både frukost och lunch och bara äta middag? Eller vill du hellre äta frukost och hoppa över lunch? Gör vad som passar dig bäst.

Kruxet: Har du familj finns det en risk att det blir svårt för dig att avstå från god mat som andra frossar i framför dina ögon. Kanske kan du gå på promenad medan de andra äter?

4. Rör på dig

Bra för: Allt. Du får frisk luft. Du får motion. Du stärker musklerna. Du minskar stressen. Du sover bättre. Du sänker blodtrycket och förebygger sjukdomar. Humöret höjs. Och så går det ju åt några julbordskalorier. En promenad är nästan alltid skön avkoppling.

Gör så här: Försök att komma ut varje dag, gärna före frukost, då bränner du flest kalorier. Börja i lagom takt, 10–15 minuter kan vara en bra start. Sedan kan du öka på lite i taget. Men gå alltid raskt. Testa stavar. Du kan lyssna på radio eller en ljudbok under tiden om du vill. Skaffa gärna en stegräknare. Försök komma upp i 7 000–10 000 steg om dagen. Använd broddar om det är halt!

Kruxet: Svårt att motivera sig när det är mörkt och kallt. Kanske blir det lättare om du försöker få med en promenadkompis?  Eller genom att sätta upp personliga mål. ”Jag vill hålla mig pigg för att kunna leka med mina barnbarn”, till exempel.

5. Håll dig nyktrare

Bra för: Du orkar mer. Du känner dig fräschare. Du kan lättare följa din plan att inte äta upp dig i jul. Du undviker extra kalorier. Kolla i tabellen nedan.

Dryck Standardglas cl kcal
Folköl 1 33 130
Cider 1 33 135-185
Vin 1 15 84–119
Starksprit 1 4 80–160
Starköl 1 1/2 50 250
Punsch 1 4 104

        


Källa: mobilisering.nu

Gör så här: Undvik bag-in-box och annat slentriandrickande. Köp inte hem så mycket alkohol överhuvudtaget. Se till att du alltid har någon god alkoholfri dryck på bordet. Till exempel bubbelvatten med några droppar flädersaft i. Eller alkoholfritt, på Systembolagets webbplats finns många bra förslag. 

Kruxet: Andras reaktioner! Men försök att hålla fast vid din ambition att dricka mindre vad andra än tycker om det. Säg bara som det är: ”Jag har bestämt att inte slarvdricka i jul.”

6. Lär känna din känslohunger

Bra för: Att hantera julens alla känslo-bomber. Enklaste sättet att trycka ner obekväma känslor är nämligen att stoppa något i munnen. Så träna dig på att känna efter: Äter du verkligen för att du är hungrig? Eller äter du för att du känner obehag? Finns det ett bättre sätt att ta hand om de känslorna?

Tänk så här: Försök att vara snäll och överseende mot dig själv. Det kommer ständigt nya chanser. Glöm inte att du faktiskt måste gilla din kropp om du vill lyckas förändra den. Kom också ihåg att känslohunger inte kan mättas vid matbordet. 

Kruxet: Du kanske blev mat-tröstad redan som barn. Och urgamla vanor kan bli som fastvuxna. Dessutom är det inte säkert att din familj tycker att det är jättekul att du förändras – även om du själv tycker att det är till det bättre. Så se till att du har lite egentid – till exempel för en promenad (se punkt 4) då du kan samla dina tankar och få kraft att lugnt och fint återgå till din plan.

Känner du igen dig? Har du andra kep? Vilka då?